Εξάντας

Posted: Οκτώβριος 1, 2007 in Εξάντας

…Τέλος και για φέτος, χθες βράδυ, στο (πιστεύω) πιο ζωντανό και γι’αυτό πιο σημαντικό φεστιβάλ της πόλης, τις Νύχτες Πρεμιέρας. Μεσα σ’αυτά που πρόλαβα (με την οικονομική και όχι τη χρονική έννοια του ρήματος) να δω ήταν και το καινούριο ντοκιμαντέρ της ομάδας του Εξάντα – «Ψηφιακά Νεκροταφεία». Ουσιαστικά πρόκειται για μια σύγχρονη, high-tech βερσιόν της διαχρονικής ιστορίας εκμετάλλευσης των αναπτυσσόμενων από τις αναπτυγμένες χώρες. Πιο συγκεκριμένα, το φιλμ αναφερόταν στην επεξεργασία (εκ μέρους εργατών και όχι εργοστασιακών μηχανών) των τεχνολογικών αποβλήτων που καταφτάνουν στην Κίνα από την Ευρώπη, την Ιαπωνία και τις ΗΠΑ, τις συνέπειες της επεξεργασίας για την υγεία των εμπλεκόμενων ανθρώπων, τα σχετικά συμφέροντα, τις υποκριτικές συνθήκες που υπογράφονται κτλ κτλ – καταλαβαίνετε. Αυτό που έχει καταφέρει, γενικά, η ομάδα του Εξάντα είναι (προσέχοντας το σενάριο και το ρυθμό και αποφεύγοντας τα ακαδημαϊκά στοιχεία) να σκοτώσει το κλισέ «ντοκιμαντέρ=πλήξη». Αποτέλεσμα αυτού (πιστεύω, πάλι) είναι τα ντοκιμαντέρ της να μη μετατρέπονται σε κάτι του στυλ «βαριέμαι να τα δω, αλλά θα τα δω επειδή αισθάνομαι ότι πρέπει», αλλά αντιθέτως να καθηλώνουν και με αυτόν τον τρόπο να προβληματίζουν ουσιαστικά και όχι επιφανειακά.  

Πριν και μετά το φιλμ μιλήσαμε (+ Άλεξ + Λητώ) με τον Άγγελο («θέλω να δω το νέο σας τεύχος, έπρεπε να είχαμε ηχογραφήσει τη συζήτηση στη Φιλοσοφική, θα είχαμε τώρα ένα ενδιαφέρον ηχητικό ντοκουμέντο «) τον Αποστόλη («την επόμενη φορά να κάνουμε την προβολή βράδυ γιατί ήμουν φοβερά αγουροξυπνημένος στο φεστιβάλ σας») και το Γιώργο («κάνετε πολύ καλή δουλειά, στείλτε μας τα τελευταία τεύχη»). Ελπίζουμε να τους έχουμε και φέτος στο Νο3.  

Δείτε τα ντοκιμαντέρ του Εξάντα στο http://www.greek-movies.com/shows.html

Το site του Εξάντα http://exandas.ert.gr/

xxristos

Υ.Γ. Άσχετο: ωραίο blog φίλου που είχε κάνει παλιά και ποστ για μας  http://singensanggesungen.wordpress.com/

Advertisements
Σχόλια
  1. Ο/Η tokaleidoskopio λέει:

    Στο φεστιβάλ μας μόνο δύο άγνωστοι σε μένα φοιτητές με ρώτησαν για το πρόγραμμα. Και οι δύο ρωτούσαν πότε θα προβληθούν ντοκιμαντέρ του ΕΞΑΝΤΑ. Τα σχόλια περιττά.

    ΚΑΙ…

    Έχω την αίσθηση ότι μόνο με μια δημοσιγραφική ομάδα με τα κότσια του «ΕΞΑΝΤΑ» και την εγκυρότητα που απολαμβάνει δικαίως θα μπορούσε να προσεγγίσει στην Ελλάδα ένα θέμα ταμπού όπως η ανθρωποφαγία, χωρίς να πέσουν να τους φάνε τόσο ο «δημοσιογραφικός» κόσμος, όσο και ο απλός κόσμος , εμείς οι τηλεθεατές.

    Γιώργος Ρομπόλας

  2. Ο/Η Cleo λέει:

    Υ.Γ.Συγκλονιστική σκηνή αυτή με τις γιαγιάδες ,τα λουλούδια και τα ΜΑΤ και το ΜΑΤ …που κλαίει! (αυτόν που του πήρε τα λουλούδια και τα πάτησε θέλω να τον ξεχάσω…)

  3. Ο/Η Cleo λέει:

    Μόλις είδα τους επαναστάτες της Οαχάκα και τα συναισθήματα είναι ακριβώς όπως στην aula μετά την προβολή του ντοκυμαντέρ, κατά τη διάρκεια του φεστιβάλ πάντα!Παιδιά, τί να πώ?Εγώ και τις δύο φορές πέρα του ότι έβαλα τα κλάμματα,ανατρίχιασα κανονικότατα και έκανα λίγα λεπτά μέχρι να συνέλθω (φαντάζομαι αυτά είναι τα συμπτώματα της διανοητικής μου αφύπνισης), συνειδητοποιώ πόσο μοναδική και ξεχωριστή είναι αυτή η προσπάθεια (κάτι σαν το Καλειδοσκόπιο ένα πράγμα).Γιατί δεν συμβαίνει συχνά να καταφέρνει κανείς ενώ είναι αμερόληπτος και δεν παίρνει θέση, να μιλάει πιο δυνατά από κάθε υπάκουο φερέφωνο,που κραυγάζει τις «ιδέες» του…Το συγχαρητήρια είναι λίγο, δεν αρκεί για μια ομάδα που κατάφερε να μιλήσει με τις φωνές του αληθινού λαού και όχι τα προσωπεία των συμφερόντων!Μπράβο και πάλι μπράβο!Κάθε ντοκυμαντέρ δικαιώνει την περσύνη μας φεστιβαλική επιλογή και υπόσχεται ακόμα περισσότερα για αυτά που θα έρθουν!Μακάρι πραγματικά να είναι πάλι μαζί μας!

  4. Ο/Η tokaleidoskopio λέει:

    Εύγε πραγματικά στην ομάδα του Εξάντα. Μας κάνει να αναθεωρήσουμε το γνωστό και μη εξαιρετέο σύνθημα «Αλήτες, ρουφιάνοι, δημοσιογράφοι» γιατί δημοσιογράφοι-όσο και να θέλουν-δεν μπορεί να λέγονται η Λαμπύρη, ο Καμπούρης και ο Ευαγγελάτος( Άλεξ η δική μου μάνα σταμάτησε να τρώει σουβλάκια). Δεν είναι λοιπόν σωστό μαζί με τα ξερά να καίμε και τα χλωρά, γιατί πραγματικά το ελληνικό τηλεοπτικό τοπίο μοιάζει με το φυσικό ελληνικό, δηλαδή παράνομες χωματερές,αυθαίρετα εδώ και εκεί, καμμένα δάση. Μόνο κάπου κάπου κάποιες οάσεις σε αυτόν τον τηλεοπτικό σκουπιδότοπο, και ο Εξάντας σίγουρα αποτελεί μία τέτοια όαση, που μακάρι να συνεχίσει να μας δροσίζει γιατί αλλιώς θα μολυνθούμε τελειώς και θα ασχολούμαστε και εμείς με τα βυζιά της μενεγάκη και το μουνί της Χαίδως… Αμα πια!
    Επίσης μεγάλη εντύπωση μου έκανε πάντα το γεγονός ότι τα ντοκυμαντέρ του Εξάντα εστιάζουν στους ανθρώπους και όχι στα γεγονότα. Αυτά τα αφήνουν να εξελιχθούν μπροστά στην κάμερα ζωντανά την ίδια στιγμή που συμβαίνουν (χαρακτηριστικό παράδειγμα η οαχάκα) και δεν τα περιγράφουν κατόπιν εορτής.Αντίθετα, μπερδευονται με τους απλούς ανθρώπους, τους αφανείς πρωταγωνιστες, γίνονται ένα με αυτούς και τους ψυχογραφούν. Επιμένουν να τους ρωτάνε για το πώς νιώθουν, για το τι πιστευουν, για το τι ελπίζουν, κάτι που δεν έχω δει σε άλλα ντοκυμαντέρ. Τα περισσότερα απλά καταγράφουν, ο Εξάντας εξηγεί, αισθάνεται και προβληματίζεται.
    ΥΓ Από τα ντοκυμαντέρ του εξάντα που έχω δει, προτείνω ανεπιφύλακτα τις σάρκες της σίβα (μόνο για γερά στομάχια), την οαχάκα, δέλτα του νίγηρα, τις φαβέλες(και τα 2 μέρη), Ούλωφ Πάλμε, το χαμόγελο της try-on (επίσης για γερά στομάχια) και την επιστροφή του κόνδορα(πολύ επαναστατικό). Βέβαια όποιο και αν επιλέξετε να δείτε , δε θα χάσετε
    Βαγγέλης

  5. Ο/Η Α. Χ. Χαντζής λέει:

    ΕΙΝΑΙ ΜΕΓΑΛΑ ΖΩΑ ΟΙ ΦΙΛΟΙ ΜΑΣ ΤΑ ΖΩΑ

    Έχω την εντύπωση πως αυτή η θεωρία -που ευτυχώς τείνει να καταρηφθεί- πως η λέξη «ντοκυμαντέρ» προξενεί χασμουρητά προξενήθηκε από τις ατέλειωτες επαναλήψεις, κυρίως της Κρατικής Τηλεόρασης, σε ντοκυμαντέρ με ζώα. Πιο συγκεκριμένα, άκυρες ώρες (νωρίς το πρωί ή αργά το βράδυ ίσως) και βαρετά θέματα με κύριο άξονα την κοινωνική ζωή των άγριων ζώων, τραβηγμένα με μια κάμερα και εναν αφηγητή να περιγράφει τι γίνεται. Τόσο η θεματολογία, όσο και ο τρόπος λήψης προξενούσαν δυσφορία σε όλους και αυτό μπορεί να γίνει εύκολα αντιληπτό αν δει κανείς το παράδειγμα Των Ταξιδιάρικων Πουλιών. Το ντοκυμαντέρ αυτό, ενώ έχει θέμα ζώα μπορεί να αλλάξει όλων τη θεωρία σχετικά με τα ντοκυμαντέρ. Άριστη φωτογραφία, διαφορετικά είδη πουλιών που ακολουθούνται σε όλο τον κόσμο, τεράστιο συνεργείο, πάρα πολύ καλή μουσική με τον Νικ Κέιβ να συγκινεί με το To be by your side, ελάχιστη αφήγηση. Ένα ντοκυμαντέρ που συγκλονίζει με την αλήθεια και τον τρόπο που την δείχνει. Άρα η ψηφιακή εποχή και ο σύγχρονος τρόπος λήψης και παρουσίασης των ντοκυμαντέρ, αλλάζει το σκηνικό προς το καλύτερο.

    ΘΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΕΡΕΥΝΑ. ΔΗΛΑΔΗ ΘΑ ΑΝΟΙΞΟΥΜΕ ΣΤΡΩΜΑΤΑ ΝΑ ΒΡΟΥΜΕ ΚΕΤΣΕ;

    Ενώ θα περίμενε κανείς πως όλοι οι ιδιωτικοί σταθμοί θα εκμεταλλεύοταν την ραθυμία των ντοκυμαντέρ, μόνο ένας ίσως πήρε σοβαρά το παιχνίδι και ξεκίνησε την αλλαγή στην Ελλάδα. Ο Alpha. Το περίεργο, αλλά συνάμα και το πολύ ωραίο, είναι πως η Κρατική ανέλαβε μετέπειτα να αλλάξει πλήρως την άποψη που είχαμε για τη λέξη «ντοκυμαντέρ», που μόνη της είχε δημιουργήσει. Και αυτό συνέβει με τη «κρατικοποίηση» του Εξάντα. Σήμερα, στο δρόμο των ντοκυμαντέρ πλέει μόνο ο ΣΚΑΙ, ο οποίος όμως πιο πολύ μεταφράζει παρά δημιουργεί. Η Κρατική συνεχίζει, ενώ μεμονωμένες εκπομπές ιδιωτκών καναλιών κάνουν την προσπάθειά τους. Οι πιο πολλές προσπάθειες είναι «κάτι σαν ντοκυμαντέρ» με θέματα που συχνά τα ξέρουμε ήδη ή τα είχαμε ξεχάσει ή συχνά θέματα ανακεφαλαιωτικά. Το πιο σημαντικό όμως που παρεξηγείται από αυτές τις εκπομπές είναι η λέξη «έρευνα». Την ακούμε από την εκπομπή της Χριστίνας Λαμπίρη έως τις εκπομπές του Εξάντα. Η αλήθεια αυτή τη φορά δεν βρίσκεται κάπου ανάμεσα, όπως συνηθίζουμε να λέμε αλλά στο άκρο του Εξάντα. Έρευνα από έρευνα διαφέρει και αυτό που κάνουν κάποιες εκπομπές, απλά να παίρνουν συνεντεύξεις από ανθρώπους που θα σκεφτόμασταν και εμεις να πάρουμε, δεν έχει κανένα νόημα και δεν περιέχει ούτε κόκκο έρευνας. Όσο για το Νίκο Ευαγγελάτο, που έχει γονατίσει από την τόση έρευνα, καλό θα ήταν να γίνει σύμβουλος του Μπους για θέματα προπαγάνδας, μιας και η ασήμαντη, αεράτη, σκόρπια έρευνα του μόνο τρόμο προξενει. Η μητέρα μου πια δεν τρώει ξηρούς καρπούς από τα μαγαζιά!!!! Έρευνα και ντοκυμαντέρ δε σημαίνει ταραχή και πανικός αλλά ενημέρωση και ειλικρινή παρουσίαση.

    ΕΞΑΝΤΑΣ. THANK GOD SOMEONE IS MAKING WAVES.

    Αν λοιπόν συγκεντρώσουμε όλα τα παραπάνω, θα καταλάβουμε πλήρως γιατί τα ντοκυμαντέρ του Εξάντα είναι τόσο σημαντικά και ξεχωριστά.
    Πρώτον, παρουσιάζει θέματα σύγχρονα, που -τις περισσότερες φορές- δεν ξέρεις τίποτα για αυτά. Ενώ άλλες κάτι μπορεί να έχεις ακουστά αλλά δε φαντάζει ότι κάποιος θα το ψάξει. Παρουσιάζουν θέματα από όλο τον κόσμο και με διαφορετικές θεματολογίες. Θέματα περίεργα, που δεν θα τα διάβαζες σε εξώφυλλα εφημερίδων, αλλά θα αποτελούσαν μια ασήμαντη λεπτομέρια ενός άρθρου. Ο Εξάντας ενεργεί σε αυτήν ακριβώς την λεπτομέρια και στην κάνει θέμα, γιατό ο κόσμος μας από τέτοιες λεπτομέριες είναι φτιαγμένος. Και όταν αυτή τη «λεπτομέρια» αναλάβεις να την παρουσιάσεις σε όλες της τις διαστάσεις και την αληθινή την μεριά, τότε έρχεται και το δύσκολο κομμάτι της έρευνας. Αν μας έβαζαν εμάς τους ίδιους να σκεφτούμε ένα θέμα για ντοκυμαντέρ θα σκεφτόμασταν μόνο πολέμους, καταστροφές, κανένα σκάνδαλο… Εκεί είναι η διαφορά του Εξάντα. Παρουσιάζει θέματα ώστε να γνωρίσουμε τον κόσμο, την γη, τους ανθρώπους και τις φυλές που την κατοικούν καλύτερα και ίσως για πρώτη φορά. Το παράδειγμα με τα Ψηφιακά Νεκροταφεία δείχνει ακριβώς αυτή τη δύναμη και την ικανότητα του Εξάντα. Είναι κάτι που όλοι -ειδικά όσοι σπουδάζουμε και κάτι σχετικό- αναρωτηθήκαμε ίσως μια φορά στη ζωή μας. Και τώρα όχι απλά μάθαμε αλλά είδαμε και γιατί και πως και που.
    Δεύτερον, η παρουσίαση. Αφηγήσεις μόνο όταν πρέπει, πληροφορίες σχετικά με το θέμα στην εισαγωγή των ντοκυμαντέρ, ώστε να μπορείς να παρακολουθήσεις τα πάντα στη συνέχεια, και ερωτήσεις-κλειδιά (πριν προλάβεις να τις σκεφτείς, έχουν ήδη ερωτηθεί) συνθέτουν ένα ταμπλό που μόνο να χασμουρηθείς δε σε αφήνει. Γρήγορο και καλοδουλεμένο μοντάζ, πολύ καλή μουσική επένδυση ή επιλογές (τέλεια ανάλογες με την εικόνα), ελευθερία στους συνεντευξιαζόμενους, ήχος που δεν σε κουράζει. Παύσεις και ανάσες σε περίπτωση σκληρού θέματος. Όταν έχεις ένα πολύ καλό θέμα πρέπει να το παρουσιάζεις και ανάλογα. Είναι αυτό που λέει και ο αδερφός «Ο Εξάντας παρουσιάζει θέματα για τα οποία κάτι έχεις ακούσει ή φανταστει. Αλλά όταν τα βλέπεις με αυτό τον τρόπο μπροστά σου, τότε παθαίνεις το σοκ και μένεις άφωνος».
    Τρίτον, η ελευθεροστομία, η ελευθερία κινήσεων, η επιλογή θεμάτων από την ίδια την Ομάδα του Εξάντα δε μπορούν παρά να αποτελέσουν θαυμασμό. Επίσης είναι αυτή η Ομάδα που κάνει αυτά τα θαύματα και που με κάθε ευκαιρία ο Γιώργος Αυγερόπουλος τους παρουσιάζει όλους, ίσος προς ίσους.

    Υ.Γ. Λέτε να μας κακοφανεί πολύ αν του χρόνου, στις Νύχτες Πρεμιέρας δεν έχει Εξάντα; Μπορεί, αλλά μέχρι τότε το Ιντερνετ αλλά και η Κρατική θα φροντίσουν για το καθιερωμένο μας επιμορφωτικό ραντεβού. 😉

  6. Ο/Η athos λέει:

    Μπράβο αγοράκι χρήστο!

    Αυτά που λες για το ρόλο του ντοκιμαντέρ θέλει άρκετή συζήτηση γιατί είναι μια μορφή καταραμένη και φταίνε διάφορα.

    Ρε, πολύ ωραία τα πάρτυ που πήγαμε φέτος…Καλά βλαμμένα είμαστε.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s