Ηξερε ο Γκρέκο από λάδι (κλεμμένο)

Posted: Νοέμβριος 9, 2007 in Χωρίς κατηγορία

Το παρακάτω δημοσιεύτηκε σήμερα στην Βιβλιοθήκη της Ελευθεροτυπίας.
Επιτέλους κάποιος έγραψε την αλήθεια για αυτήν την ταινία.

Παραθέτω το κείμενο όπως το βρήκα:

«Ιντερμέδιο

Ηξερε ο Γκρέκο από λάδι;

Ολα είναι μια απίθανη καρικατούρα. Καρικατούρα ο Γκρέκο του Νικ Αστντον, κάτι μεταξύ τεκνού των σίξτις και του Αλκη Γιαννακά/ντελικανή σε σύγχρονη εκδοχή. Καρικατούρα ο μέγας ιεροεξεταστής (ως χαρακτήρας, όχι ως ηθοποιός), ο οποίος παρεμπιπτόντως «ψιλοαδελφίζει», και βέβαια γουστάρει τον «δικόν μας», τον παίδαρο. [Σιγά τώρα, τους ξέρουμε αυτούς τους Δυτικούς!] Καρικατούρα ρόλου και ερμηνείας η Δήμητρα Ματσούκα, κακομαθημένη κόρη του βενετσιάνου διοικητή της Κρήτης, κατευθείαν βγαλμένη από τα «Χτυποκάρδια στο θρανίο» και το «Η Λίζα και η άλλη», με τον πατέρα της κάτι μεταξύ Παπαγιαννόπουλου και Λαυρέντη Διανέλλου. Καρικατούρα ο πατέρας του Γκρέκο, αντιστασιακός Κρητίκαρος από ταινία του Τζέιμς Πάρις ή του Νίκου Φώσκολου, που όταν δεν πολεμάει τους άτιμους κατακτητές στον Ψηλορείτη, πίνει και χορεύει! Καρικατούρα και ο αδελφός του, ο Μανούσος, που δηλώνει ότι στη Ναυμαχία της Ναυπάκτου πολέμαγε δίπλα δίπλα με τον Θερβάντες (όχι θα μας ξέφευγε ο συγγραφέας τού Δον Κιχώτη!).

Και βέβαια, μεταξύ πεντοζάλης, ρακής και… Ιεράς Εξέτασης, η αθάνατη Ελλάδα θριαμβεύει και πάλι. «Εμείς» είμαστε το φως και η Δύση το σκοτάδι. Αλίμονο, τώρα! Γνωστά πράγματα αυτά. Μπορεί, όμως «το σκοτάδι να νικήσει το φως»; Οχι, βέβαια. Αυτό έλειπε. Μασάει η κατσίκα ταραμά;

Αυτό, λοιπόν, το ανοσιούργημα, που στοίχισε κι εγώ δεν ξέρω πόσα εκατομμύρια ευρώ και που το σενάριό του θα μπορούσε κάλλιστα να έχει γραφτεί από τον Ζουράρι, τον Πλεύρη, τον Λιακόπουλο ή τον Αδωνι Γεωργιάδη, σερβίρεται στον καλόπιστο θεατή ως «Ελ Γκρέκο».

Τι κι αν ο Γκρέκο ποτέ δεν δικάστηκε από την Ιερά Εξέταση; Τι κι αν στην Ισπανία είχε -ευτυχώς, ο άνθρωπος!- την εύνοια υψηλόβαθμων ιερωμένων και σημαντικών εκκλησιαστικών φορέων, οι οποίοι ήταν και οι κύριοι παραγγελιοδότες του; Τι κι αν ο πατέρας του ανήκε στη μεσαία προς ανώτερη τάξη του Χάνδακα και η δουλειά του ήταν κάτι μεταξύ φοροεισπράκτορα και τελωνειακού στην υπηρεσία της Βενετίας;

Σιγά μην κάτσουμε να σκάσουμε για τέτοιες «λεπτομέρειες». Εδώ μιλάμε για την πάλη του Φωτός με το Σκότος· με τέτοια θα ασχολούμαστε, τώρα; Συνδυάζοντας, λοιπόν, ελληνική ταινία στην οποία ο πλούσιος πατέρας δεν εγκρίνει τον δεσμό της κόρης του, δάνεια από τους «Γενναίους του Βορρά» (στην παραλλαγή «Γενναίοι του Νότου»), φτηνό «αντιιμπεριαλισμό» και κρητικό αντριλίκι, ο σκηνοθέτης σερβίρει έναν απίθανο αχταρμά, ντυμένον με πανάκριβα κοστούμια και με επική (ό,τι κι αν σημαίνει αυτό) μουσική.

Στη σκηνή όπου ο Μανούσος Θεοτοκόπουλος κερνάει τον αδελφό του ρακή, την οποία βέβαια έχει φέρει στην Ισπανία από την Κρήτη, σκέφτομαι ότι θα μπορούσε ίσως να έχει προστεθεί η φράση: «Εχω φέρει και εξαιρετικές ελιές, Δομήνικε, καθώς και λίγη γραβιέρα Κρήτης, για να συνοδεύσουμε τη ρακή». Τι καλύτερη ευκαιρία να διαφημιστούν τα προϊόντα της «κρητικής γης»; Αλλωστε, αν δεν ήξερε ο Γκρέκο από καλή ρακή, ποιος θα ήξερε;
ΑΝΔΡΕΑΣ ΠΑΠΠΑΣ achpappas@hotmail.com – ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ – 09/11/2007″

Ευγενικό «ανέβασμα» στο blog: από την Δήμητρα Χριστοπούλου

Advertisements
Σχόλια
  1. Ο/Η tokaleidoskopio λέει:

    Βαγγελάκη δες πρώτα την ταινία και μετά αρχίζεις τα έμμεσα σχόλια και την κριτική. Εγώ δε την είδα ακόμη. Ντροπή σου να προτιμάς πέρσικες παραγωγές από ελληνικές, ο Λιακόπουλος θα χύσει ένα δάκρυ γιαυτό. Δημητρουέλα αποθρασύνθηκες. Κλείω τράβα κάνε καμία απροόπτη δουλειά και χέσε μας που λερώνω και το post…

    Γιώργος » α ρε Βλαδίμηρε…» Ρομπόλας

  2. Ο/Η demetra λέει:

    afti i nea genia einai poli proxo..!

  3. Ο/Η V for Vangelis λέει:

    Ξαναγυρνάνε οι εποχές δόξας του blog. Το ξερα πως δε θα πέθαινε.
    Για την ταινία δεν έχω να πω κάτι αφου δεν την έχω δει και ούτε θέλω να τη δω. Μου τη χάλασε ο Καρατζαφύρερ που την εξυμνούσε για τον τρόπο με τον οποίο παρουσιάζει τους έλληνες και την ελληνικότητα (έννοια που δεν καταλαβαίνω τι σημαίνει). Έχει πέσει πολύ διαφήμιση μέχρι και στο μετρό και όπου ακούς πολλά κεράσια κράτα μικρο καλάθι. Προτιμώ να δω το Persepolis

  4. Ο/Η demetra λέει:

    mmm, δεν ειν’ κακό το χειροφίλημα, θα το καθιερώσω, άλλωστε είμαι και δημητρουέλος ο μέγας

  5. Ο/Η Cleo λέει:

    Όχι Θανάση, κάνεις λάθος…Έχω ήδη μάθει ανάγνωση και γραφή, μετά την ιεραποστολή που οργάνωσε ο πατήρ Αλεχάντρο στην Αντίς- Αμπέμπα για εμάς τους δύσμοιρους και όντως προετοιμάζομαι για μια θέση στο πανεπιστήμιο του Τολέδο.Το μόνο που ήθελα να συμπληρώσω είναι ότι οι μαθητές μου θα περνούν το μάθημα μόνο αφού υποβληθούν σε 9 ωρη ιερά εξέταση και ιδρωμένοι πια εγκαταλείψουν την προσπάθεια και αναγνωρίσουν το μεγαλειώδες έργο μου…

    demetrouelo, είσαι μέσα στο μυαλό μου!
    Ρομπόλα, για μία ακόμα φορά «λέρωσες » το ποστ…
    ΜΕ συγχωρείτε τώρα, πάω για διάβασμα…

  6. Ο/Η tokaleidoskopio λέει:

    πρώτον είναι γνωστό ότι είσαι μεγαλύτερη μου, δεύτερον χαιρέτησα από μακριά, τρίτον χαιρετούρα με φιλάκι στο μάγουλο δε λέει σε γιαγιάδες, το πολύ πολύ να σου φιλούσα το χέρι όπως θα έκανα στη σκατόγρια την Ελισάβετ της Αγγλίας…

    Υγ: Χριστοπούλου ζητώ συγγνώμη, ήταν λίγο γουρουνιά εκ μέρους μου. Χριστοπούλου κάψιμο for ever!

    Γιώργος «porky pig» Ρομπόλας

  7. Ο/Η demetra λέει:

    Ισα, ρε νιάτο, εσύ είσαι πιο γέρος από μένα γιατί αν θυμάμαι καλά στο πάρτυ έπαθες και αλτσαχάιμερ και δεν χαιρέτησε…

  8. Ο/Η tokaleidoskopio λέει:

    χριστοπούλου μπαμπόγρια…σκατά στα μούτρα σου! δε πρόκειται να σχολιάσω τη ταινία, μόλις τη δω θα σχολιάσω….μπαμπόγρια….

    Γιώργος » Ελ σεκος» Ρομπόλας

  9. Ο/Η tokaleidoskopio λέει:

    ΧΑΝΤΖΗ ΝΑ ΠΑΣ ΝΑ ΑΥΝΑΝΙΣΤΕΙΣ, ΚΑΙ ΝΑ ΚΛΕΙΣΕΙΣ ΤΑ ΠΟΔΙΑ ΜΗΝ ΕΧΕΙ ΑΝΤΗΛΙΑ…ΘΥΜΑΜΑΙ ΤΑ ΨΕΜΑΤΑ ΠΟΥ ΜΟΥΛΕΓΕΣ ΚΥΡΙΑΚΗ ΣΤΟ ΤΡΑΛΑΛΑ…YOU PRICK.ΑΝΤΙΘΕΤΑ ΜΕ ΚΑΠΟΙΟΥΣ, ΕΧΩ ΠΛΗΡΗ ΕΠΙΓΝΩΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ ΜΟΥ ΚΑΙ ΚΑΛΩ ΔΗΜΟΣΙΑ ΤΗ ΔΗΜΗΤΡΑ ΧΡΙΣΤΟΠΟΥΛΟΥ ΝΑ ΜΕ ΕΜΠΙΣΤΕΥΤΕΙ ΣΤΑ ΠΡΩΤΑ ΜΟΥ ΒΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΝΑ ΟΔΗΓΗΘΟΥΜΕ ΠΑΡΕΑ ΣΤΗΝ ΕΠΙΤΥΧΙΑ!

    ΕΠΙΣΗΣ, Η ΚΛΕΙΩ ΑΠΟΚΛΕΙΕΤΑΙ ΝΆΡΧΙΣΕΙ ΑΠΟ ΤΩΡΑ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΕΙ ΓΙΑ ΤΟΝ ΓΚΡΕΚΟ,ΠΟΛΥ ΑΠΛΑ ΕΠΕΙΔΗ ΔΕΝ ΓΝΩΡΙΖΕΙ ΑΝΑΓΝΩΣΗ Η ΔΥΣΜΟΙΡΗ!

    Θ.ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ (ΟΧΙ Ο ΘΟΔΩΡΟΣ,Ο ΑΛΛΟΣ)

  10. Ο/Η demetra λέει:

    πρώτον, «σκατά στον Ρομπόλα», που ξέχασε ο Αλέξανδρος!
    δεύτερον, εμπιστεύομαι σκηνοθέτη Αγγελό
    τρίτον, λατρεύω Χαντζάκια
    τέταρτον, φαντάζεστε η Κλειώ από σήμερα να αρχίσει να διαβάζει τόσα για τον Ελ Γκρέκο, που να γίνει ειδική ελγκρεκολόγος και να δίνει διαλέξεις στο πανεπιστήμιο του Τολέδο;! Οχι,ε;

  11. Ο/Η Cleo λέει:

    Πάτερ. έχετε δίκιο!Πάω τώρα, γιατί έχω διάβασμα, για να βρω την αλήθεια-επιτέλους…χιχι

  12. Ο/Η George λέει:

    Συμφωνώ με τον Ανδρέα Παππά. Είναι εντελώς γελοία η ταινία. Ο Γκρέκο παρουσιάζεται σαν «καλό παιδί», όπως ο Γιώργος Παπανδρέου, που του λείπει η Κρήτη και που ζωγραφίζει. Και στα διαλείμματα για να ξεκουραστεί ρίχνει κι ένα συρτάκι.

  13. Ο/Η Α. Χ. Χαντζής λέει:

    Πάντως δεν επέλεξε να κάνει κακή ταινία. Σου βγαίνει στην πορεία μάλλον. Και μαλλον αυτός θεωρεί ότι είναι πολύ καλή. Για να καταλάβεις απόλυτα, ρώτα τον Αγγελόπουλο, που ήθελε να κάνει μια ωραία ταινία και έκανε μια μαλακία και μισή. Ε αυτός νομίζει ότι είναι πολύ καλή. Τι να του πεις τώρα… Και μιας και έχω ακούσει ότι παίζει να συμμετέχεις σε επόμενη αυτού του κυρίου, ήθελα να το ξέρεις μήπως και αλλάξεις γνώμη. Είναι τσαρλατάνος ο κύριος! Μπουα χαχα…

  14. Ο/Η demetra λέει:

    # demetra Says: Your comment is awaiting moderation.
    November 12th, 2007 at 11:07 am

    Η αλήθεια, που αναφέρω εγώ τουλάχιστον, αφορά στην ταινία. Δεν μου άρεσε, γιατί συμφωνώ με τον συντάκτη για το πως παρουσιάζεται στην ταινία ο Γκρέκο και οι άλλοι.

    Ναι, τον παρουσίαζε Κρητίκαρο και Ελληνάρα και αν ο σκηνοθέτης επέλεξε να κάνει εισιτήρια κάνοντας ταινία αυτό το βιβλίο (και όχι τη βιογραφία) τότε δεν καταλαβαίνω γιατί δεν λέμε ότι ήταν ατυχής και ανεπιτυχής επιλογή.

    Ασχετα με το αν δικάστηκε ή όχι από την ιερά εξέταση (είναι ερίζον ζήτημα, όπως και η καταγωγή του, δεν είναι αυτό το θέμα), το θέμα είναι είναι, γιατί επιλέγει κάποιος να κάνει μια τόσο κακή ταινία. Γιατί ήταν όντως κακή.

    Και το ζητούμενο είναι ότι δεν το είπε κανείς. Επειδή θα τη δει κόσμος και έξω από τα σύνορά μας, φυσικά οι περισσότεροι θεωρούν ότι είναι καλή, είναι θέμα νοοτροπίας. Θα πίστευαν και θα έλεγαν το ίδιο (και αναφέρομαι σε όσους έχουν την δυνατότητα να εκφράζουν -είτε γραπτώς είτε προφορικώς- δημόσια την γνώμη τους), αν ακριβώς η ίδια ταινία ηταν προορισμένη να παίξει μόνο εντός των συνόρων; Θα έγραφαν/έλεγαν τα ίδια αν την είχε κάνει κάποιος ξένος σκηνοθέτης και όχι έλληνας; Μπορεί και ναι, μπορεί όμως και να τη θεωρούσαν παπάρα.

    Ο συντάκτης του κειμένου δεν έγραψε ούτε αλήθεια ούτε ψέμματα, έγραψε την γνώμη του, όπως κάνουμε όλοι σε αυτό το blog, και για μένα αυτό και μόνο είναι αλήθεια. Δεν ξέρω αν είναι κριτικός κινηματογράφου, ούτε με ενδιαφέρει. Όλοι εμείς που γράφουμε δεν είμαστε κριτικοί κινηματογράφου, ούτε όσοι εκθίασαν την ταινία (δημόσια πρόσωπα) είναι κριτικοί κινηματογράφου.

    Ας είμαστε δεκτικοί στη διαφορετικότητα της άποψης του άλλου. Συμφωνώ ότι ο καθένας πρέπει να ψάχνει μόνος του για να βρει την αλήθεια (ή όποια αλήθεια, τελοσπάντων, ψάχνει), αλλά (προσωπική μου γνώμη, δεν ανακάλυψα δα και την πυρίτιδα) πιστεύω ότι επηρεάζεται κανείς από ό,τι διαβάζει. Το θέμα είναι να στέκεται κριτικά απέναντι σε αυτό που διαβάζει (ή βλέπει). Το τι θα επιλέξει, όμως, να πιστέψει, είναι θέμα ιδιοσυγκρασίας και γούστου.

    “Κουβέντα να γίνεται” είναι βέβαια όλα αυτά και είναι πραγματικά υπέροχο

  15. Ο/Η Α. Χ. Χαντζής λέει:

    Εμένα μου φάνηκε ένα κάρο μπούρδες. Όχι μόνο διαφωνώ αλλά πια με εκνευρίζουν οι γενικεύσεις και οι απόλυτες απόψεις και η τάση «εγώ λέω την αλήθεια» κάποιων που βλέπουν παντού καταστροφή. Γιατί τόση κακία ρε παιδιά; Πολλή κακία έβγαλε ο τύπος… Μήπως ζηλεύει που γαμεί και δέρνει στα εισητήρια;

    Δεν μου άρεσε η ταινία. Μου φάνηκε πολλή μέτρια. Συγκρίνοντάς τη κιόλας με τον Καβάφη, που μου άρεσε πάρα πολύ. Αλλά δε μ’ άρεσε για άλλους λόγους.
    Πρώτον ο κύριος τα έχει κάνει λίγο αχταρμά. Κατάλαβε ή έστω είδε ότι η ταινιά ήταν βασισμένη σε βιβλίο και όχι σε βιογραφικό σημειωματάριο που βρέθηκε στον τάφο του Γκρέκο; Αυτό σημαίνει ότι θα έχει και κάποια στοιχεία της φαντασίας του συγγραφέα ή διαλόγους που δεν υπήρξαν.

    Το γεγονός ότι όλα ήταν καρικατούρες νομίζω ότι είναι άκρως ειρωνικά και απλώς τα γράφει για να δείξει ότι του φάνηκαν οι ερμηνείες όλες χάλια. Γιατί αν το πιστεύει, υπάρχει αλλού το πρόβλημα. Αυτός που έπιζε τον Γκεβάρα μου φάνηκε θεός, παρεπιπτόντως.

    Ακόμα τι πρόβλημα έχει που παίζει ο Γκεβάρα να έχει gay στοιχεία; Αυτό κιόλας μου φάνηκε πάρα πολύ καλό, το γεγονός δηλαδή πως αφήνει υπόνοιες αλλά δεν τον νοιάζει να το δείξει κιόλας.. Τι και καλά θίχτηκε αυτός ο Παππάς;

    Ένα άλλο κόμπλεξ που βγάζει ο Παππάς είναι πως νομίζει ότι ο Σμαραγδής ήθελε να κάνει το εθνικιστικό του κομμάτι. Ο.κ. υπερτονίζεται το γεγονός ότι σκέφτεται συχνά την Ελλάδα και του λείπει και είναι Έλληνας κατά βάθος μπλά, μπλά, μπλά αλλά που είδε αυτός ο χριστιανός ότι μέσα από την ταινία υποστηρίζεται ότι η Ελλάδα είναι το φως και η Δύση το σκοτάδι, ακόμα απορώ. Αυτά είναι αηδίες που υποστηρίζει ο ίδιος και προξενεί ο ίδιος αυτό που ακριβώς φοβάται ότι προξενεί η ταινία: εθνικισμό. Το κακό είναι πως αν το διαβάσει αυτό το κείμενο και κάποιος που δεν έχει δει την ταινία, θα πιστέψει ότι γίνεται του… εθνικισμού το κάγκελο.

    Δεν ξέρω αν ο κύριος είναι κριτικός σινεμά, αλλά όταν κάνεις κριτική σε ένα σοβαρό έντυπο κιόλας πρέπει να επιχειρηματολογείς με σωστά επιχειρήματα και σωστά. Ειδικά αν κάνεις αρνητική κριτική, πρέπει να προσέχεις να μην γράφεις ανακρίβειες, να μην προσπαθείς προσωπικά κόμπλεξ να τα κάνεις θεωρίες και τέλος να μην βγάζεις προσωπική εμπάθεια στο κείμενό σου.

    Για την Κλειώ:
    Γράφω παρακάτω βιογραφικά στοιχεία του Ελ Γκρέκο, που βρήκα στο http://www.wikipedia.gr στο λήμμα Θεοτοκόπουλος, για να γίνει πλήρως κατανοητό ότι ο κύριος Παππάς λέει μπούρδες.

    «Ανάμεσα σε αυτά ξεχωρίζει η Προσωπογραφία του Καρδινάλιου (π. 1600, Μητροπολιτικό Μουσείο Νέας Υόρκης), έργο για το οποίο ο Γκρέκο οδηγήθηκε ενώπιον της Ιεράς Εξέτασης, εξαιτίας της – ασυνήθιστης για την εποχή – επιλογής του να ζωγραφίσει τον ιερωμένο (πιθανότατα πρόκειται για τον Φερνάνδο Νίνιο δε Γκεβάρα) φορώντας γυαλιά.»

    Πράγμα που αποδεικνύει, όπως και ήξερα, ότι όντως ο Γκρέκο οδηγήθηκε στην Ιερά Εξέταση.

    «Αρχικά εγκαταστάθηκε στη Μαδρίτη και αργότερα στο Τολέδο, πόλη που αποτελούσε τότε θρησκευτικό και πολιτικό κέντρο της Ισπανίας, με περίπου 62.000 κατοίκους το 1571[14]. Εκεί δημιούργησε ορισμένα από τα πιο γνωστά έργα της ώριμης περιόδου του και γνώρισε την καθιέρωση.»

    Αν ο Γκρέκο πήγε σε μια χώρα – θρησκευτικό κέντρο και έκανε «παπάδες» εκεί (μιας και ήταν πολύ καλός αγιογράφος) μου φαίνεται άκρως λογικό να έγινε γνωστός και ειδικότερα από μερίδα μεγαλοϊερωμένων. Αν ο κύριος Παππάς ξέρει κάτι παραπάνω -και αληθινό αυτή τη φορά – ας το κάνει ξεκάθαρο.

    Οπότε Κλειώ μου, τέκνο μου, καλύτερα να διαβάσεις καμιά σύντομη βιογραφία παρά να επηρεάζεσαι από κακεντρεχείς ημιμαθείς. Εγώ διάβασα και ανακάλυψα από μόνος μου τι αληθινό και τι όχι. Δε στην λέω έτσι! Απλά δεν είναι καόλου σίγουρο ότι αυτός λέει την αλήθεια και η αλήθεια ψέματα.

  16. Ο/Η Cleo λέει:

    demetrouelo, ήθελα να πω ότι έμεινα λίγο από το ποστ σου, όπως είχα μείνει και άπό την ταινία, η οποία νόμιζα ότι παρέθετε την πραγματικότητα, που τόσο πολύ αγνοούσα!Αλλά μετά το ποστ σου, συνειδητοποίησα ότι δεν την αγνοούσα, γιατί πολύ απλά δεν ήταν η πραγματικότητα!Ευχαριστώ, με έκανες ευτυχισμένη!

    Υ.Γ.Ελπίζω να έγινε κατανοητός ο συλλογισμός μου…

  17. Ο/Η athos λέει:

    demetrouelo antigrafea

  18. Ο/Η demetra λέει:

    den eimai, parethesa kai tin pigi.amesos na katigoriseis.. Athoulini katigoriti
    (A! demetrouelos, parakalo)

  19. Ο/Η athos λέει:

    dimitrouelo antigrafea

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s