«Έχουμε Πάπα» από το Φώτη Ηλιόπουλο

Posted: Σεπτεμβρίου 5, 2011 in Movies

Δύσκολη υπόθεση η κριτική για το έργο του Νάνι Μορέτι. Οι απόψεις διίστανται. Σε γενικές γραμμές θα το χαρακτήριζα ως μια αποτυχημένη προσπάθεια του να προκαλέσει τα χριστιανικά ήθη. Κλέβω την περίληψη από το αθηνόραμα : Ο νεοεκλεγείς πάπας παθαίνει κρίση πανικού και αρνείται να βγει στο μπαλκόνι του Άγιου Πέτρου για να χαιρετήσει τους πιστούς. Έντρομοι, οι άνθρωποι του Βατικανού απευθύνονται σε έναν ψυχολόγο, ο οποίος είναι άθεος, για να τον μεταπείσει.

Είναι σίγουρο πως η περίληψη είναι πολύ πιο πλήρης από το κανονικό έργο. Η ιδέα του Ιταλού θυμίζει υπερβολικά το σενάριο του «Λόγου του βασιλιά», όπου και πάλι ένα δημόσιο πρόσωπο μεγάλης αναγνώρισης, επιρροής και εξουσίας αντιμετωπίζει προβλήματα και προσπαθεί να τα λύσει με τη βοήθεια ψυχανάλυσης . Εκεί επρόκειτο για τραύλισμα, τώρα για κρίσεις πανικού. Και οι δύο περιπτώσεις καθιστούν το άτομο ανίκανο να αντεπεξέλθει στις υποχρεώσεις του. Μεγάλη διαφορά στο τελείωμα, όπου ο πάπας δεν είχε  το χάπι έντ του βασιλιά, αλλά έκανε ένα γκράντ φινάλε με την αποδοχή της αδυναμίας του, παρότι …εκλεγμένος κατά τη Θεία βούληση.

Ο Μορέτι παρότι προσπάθησε να αμφισβητήσει τη Θεία υπόσταση του Πάπα και των υπολοίπων του Βατικανού με την παρουσίαση του ανθρώπινου προσώπου τους, εντούτοις έμεινε πιστός σε μια εικόνα του Βατικανού -μάλλον παιδικά αφελή- με τους πανάγαθους θείους πατέρες, τους ευσεβείς, τους καλοσυνάτους. Στην πραγματικότητα πολλά έγγραφα και ντοκουμέντα έχουν διαρρεύσει για την πραγματική φύση των θεοσεβούμενων  εκφραστών του καθολικισμού, και δεν συνάδει καθόλου με την αντίληψη του Ιταλού. Δυστυχώς.

Οι χαρακτήρες ελλιπέστατοι, οι συμβολισμοί αδύναμα δοσμένοι, το έργο αφελές και ανούσιο, παρά τα μερικά θετικά του στοιχεία (εξαιρετική ερμηνεία από τον Μισέλ Πικολί, απολαυστικός ο Μορέτι στον ρόλο του ψυχολόγου).

Ρηχό το αποτέλεσμα, θα συμφωνήσω με το Βατικανό, το οποίο μας προτρέπει να μη δούμε την ταινία! Ο καθένας έχει τους λόγους του.

Advertisements
Σχόλια
  1. Ο/Η Ζαβαρακατρανέμια λέει:

    Πόσο; Μήπως είσαι και εσύ της επιμηκύνσεως του χρέους; Διότι, σε αντίθεση με τις αναζητήσεις της ανθρώπινης βιολογίας, το μέγεθος μετράει στη σύγχρονη τέχνη. Τελευταία απόδειξη, το γλυπτό ύψους 45 μέτρων που παρουσίασε πρόσφατα ο Ανίς Καπούρ στο Γκραν Παλέ του Παρισιού και άφησε τους επισκέπτες με κομμένη την ανάσα. Από τη στιγμή που πέρασαν τη σκοτεινή είσοδο του κτιρίου και περπάτησαν στο εσωτερικό του γιγαντιαίου «Λεβιάθαν», ένιωσαν το βάρος και το ύψος τους να εκμηδενίζεται. Αυτός, άλλωστε, ήταν εξαρχής ο στόχος του καλλιτέχνη: «η επιστροφή στον άχρονο εαυτό» μας. Κι αν η θεωρητική δικαιολογία έπεσε κομμάτι βαριά στους περαστικούς, το έργο μιλούσε από μόνο του. Το γλυπτό, κάτι ανάμεσα σε πελώριο Ζέπελιν και παιδικό μπαλόνι, μήκους 90 μέτρων και ύψους 45 μέτρων, απλώνεται σε τρεις μεγάλες κοκκινόχρωμες φούσκες από PVC.
    Δεν είναι η πρώτη φορά που ο βρετανός γλύπτης, με καταγωγή από τη Βομβάη, αρέσκεται σε πειράματα χρησιμοποιώντας τον… μεγεθυντικό φακό. Αυτή την περίοδο βρίσκεται στο στάδιο της τελικής προετοιμασίας το δικής του έμπνευσης μνημείο (Mittal Tower) που θα τοποθετηθεί στο Ολυμπιακό Πάρκο του Λονδίνου το 2012. Με ύψος 115 μέτρα θα είναι δύο φορές μεγαλύτερο από το Αγαλμα της Ελευθερίας Αρβανιτάκη με τίτλο Και τα μάτια κι η καρδιά (μια παραγωγή του, βραβευμένου με Γκράμι, Ισπανού Xavier Limon). Απλά δεν περίμενε κανείς να γίνει τόσο γρήγορα, εφόσον αυτή την Τρίτη θα κυκλοφορήσει το τεύχος 156. Όπως και να’ χει, στο παρά πέντε και δεν έχει κανείς απολύτως κανένα πρόβλημα, αφού ποτέ δε θα προσφέρει στους επισκέπτες τη δυνατότητα να ανεβούν στην κορυφή του και να απολαύσουν τη θέα του Λονδίνου. Το 2002, εξάλλου, η Tate Modern είχε φιλοξενήσει τον «Μαρσύα», ένα από τα πιο εντυπωσιακά γλυπτά που έχουν τοποθετηθεί ποτέ σε εσωτερικό χώρο της. Το έργο, με πλάτος 23 μέτρα και ύψος 35 μέτρα, έμοιαζε με τεράστιο αυλό (ο Μαρσύας θεωρείται εφευρέτης του συγκεκριμένου μουσικού οργάνου στη μυθολογία) και εκτεινόταν σε όλο το μήκος της εισόδου.
    Σαφέστατα. Πλην όμως, εσείς τι θα σκεφτόσασταν αν πηγαίνατε στις τουαλέτες ενός εστιατορίου και στον καθρέπτη δεν βλέπατε το είδωλό σας; Τόσες σειρές και ταινίες άλλωστε έχετε δει με Βαμπίρ, ξέρετε πολύ καλά τι σημαίνει αυτό…
    Έτσι, όπως εξήγησαν αξιωματούχοι του υπουργείου Περιβάλλοντος, οι αρχικές εκτιμήσεις ήταν λανθασμένες επειδή βασίστηκαν στην άποψη ότι οι συσκευές που θα ανακυκλώνονταν θα ήταν τεχνολογίας 1995. Ωστόσο, οι συσκευές αυτές ήδη θεωρούνται ξεπερασμένες και σε μεγάλο ποσοστό έχουν ανακυκλωθεί. Τούτου δοθέντος άπαντες αναζήτησαν σελοφάν περιτυλίγματος γιά να τυλίγετε τα λουλούδια -καλάθια-δώρα η τα εμπορεύματα σας. Μεγάλη ποικιλία σε κορδέλες ποιότητας.
    Γενικά το βάρος της αρκούδας δεν είναι ποτέ σταθερό. Εκτός αυτού, το ψάρεμα του αστακού δεν είναι τόσο εύκολο όσο φαίνεται. Πρέπει να ρίξει ο ψαράς τα δίχτυα σε βάθος από 50 μέχρι 900 μέτρα ή σε περίπου 20 ως 80 οργιές, και να περιμένει δύο μέρες. Μετά τα σηκώνει και μερικές φορές δεν έχουν τίποτα. Άλλες έχουν μόνο δύο τρία κιλά αστακοί και κάτι ψιλά, όπως λένε εδώ. Θα αναρωτιέστε τι είναι τα ψιλά. Τα ψιλά είναι ή μικρά ψάρια που κατά λάθος πιάστηκαν στα δίχτυα ή μικροί αστακοί που τους ξανάπετάμε στη θάλασσα. Πολλοί καταναλωτές αντικατέστησαν για παράδειγμα τις τηλεοράσεις που ανακύκλωσαν με μεγαλύτερες, που ναι μεν είναι πιο αποδοτικές, ωστόσο χρειάζονται περισσότερο ρεύμα. Στην Ελλάδα η συστηματική καλλιέργεια της αχλαδιάς γίνεται κυρίως στη Μακεδονία(περίπου το 40% της εγχώριας παραγωγής) ,στην Πελοπόννησο (το 27% της παραγωγής) στη Δυτική Στερεά και στη Θεσσαλία. Η Διευθύνουσα Υπηρεσία ανακοινώνει υποχρεωτικά στον πρόεδρο της επιτροπής παρακολούθησης του έργου την απόφαση διάλυσης της εργολαβίας. Οι τελώνες λοιπόν τοποθετούνταν στην ίδια θρησκευτική και κοινωνική θέση με τους αμαρτωλούς, τους εθνικούς και τις πόρνες. Αιτία γι’ αυτό, όπως ειπώθηκε παραπάνω, δεν ήταν οι πράξεις τους αλλά κυρίως η άσκηση του συγκεκριμένου επαγγέλματος. Κυκλοφόρησαν γραμματόσημα της Ένωσης Ελλήνων Νομικών, οι αναίσχυντοι, που αποτελεί τον σημαντικότερο και μεγαλύτερο επιστημονικό συλλογικό φορέα των Νομικών και πραγματοποιεί σημαίνον, πολύπτυχο και πολυεπίπεδο έργο. Η αρκούδα είναι ζώο μονήρες (μοναχικό) και κινείται κυρίως το ξημέρωμα, το σούρουπο και το βράδυ.
    Τελευταίοι και καταϊδρωμένοι – αλλά μόνο λόγω της αποπνικτικής ατμόσφαιρας – προσήλθαν στη βασιλική του Αγίου Γεωργίου οι επισκέπτες της Μπιενάλε Βενετίας. Εκεί αντίκρυσαν μια διαφορετική σύλληψη του ινδού καλλιτέχνη, που αμφιταλαντεύεται συχνά ανάμεσα στον γεωμετρικό μινιμαλισμό και τον βιομορφισμό. Η «Ανάληψη» δεν ήταν τίποτε άλλο από μια στήλη καπνού μέσα στην εκκλησία, που κανονικά θα έπρεπε να φτάνει μέχρι την οροφή. Οπως έγραψαν όμως οι «Los Angeles Times», το αρχικό σχέδιο δεν απέδωσε. «Εμοιαζε περισσότερο με τον ατμό που βγαίνει από ένα πιάτο με σπαγγέτι».
    Γνωρίζετε άραγε τούτο το είδος λεπτού, χωρίς τρύπα, μακαρονιού το οποίο διεθνώς αναγνωρίζεται ως Ιταλικής προέλευσης; Οι συμμετέχοντες είναι ανεστραμμένοι ο ένας ως προς τον άλλον, όπως οι αριθμοί 6 και 9 του αριθμού 69, εξού και το όνομα. Η θέση αυτή μπορεί να περιλαμβάνει οποιονδήποτε συνδυασμό των δύο φύλων. Εγώ με την σειρά μου θα πάρω την εσάρπα με την πλέξη «μους»(μαζί με την καρφίτσα,παρακαλώ!) κι αν σας βρίσκεται και κανένα δεύτερο ζευγάρι γάντια,θα πάρω και αυτά.
    Να είστε καλά να δημιουργείτε!

  2. Ο/Η Βίβιαν λέει:

    Παιδιά την έχω τεράστια εεεεεεεεεεεε εννοούσα γειά σας!

  3. Ο/Η Δεσποτούλης λέει:

    Ρε τι λέτε στο παιδί; Μια χαρά τα είπε. Ατελές είναι το μάτι σου ρεεεεεεεεε

  4. Ο/Η Abdul λέει:

    Καλά σου λέει ρε. Τι ναυτά που λες ρε φιλιππε;

  5. Ο/Η Fotis λέει:

    Ρε κουμπάρε τι συμβολισμούς λες; Μαζί την είδαμε την ταινία. Οι ήρωες μπορούν να χαρακτηρισθούν μόνο από αποτυχημένους ελλειπέστατους συμβολισμούς. Οι χαρακτήρες είναι όλοι ατελείς. Ααα ρε συμπέθερε

  6. Ο/Η Filippos λέει:

    ΑΝΤΙ-ΚΡΙΤΙΚΗ ΓΙΑ ΝΑ ΤΗ ΣΠΑΣΩ ΣΤΟ ΦΩΤΗ ΚΑΙ ΜΟΝΟ!!!!!!
    Προς πείσμα του αγαπημένου φίλου, με τον οποίο παρακολουθήσαμε μαζί την εν λόγω ταινία, θεωρώ πως το «Έχουμε Πάπα» είχε να προσφέρει αρκετά περισσότερα απ’ ότι μια αφελή παρουσίαση του Βατικανού και των ανθρώπων που σχετίζονται με αυτό. Παραβλέποντας το σαφέστατο παράπτωμα της παρουσίασης των καρδιναλίων ως αφελών γερόντων, το έργο καταπιανόταν με την αδυναμία ενός ανθρώπου να αναλάβει ευθύνες που δε θα έπρεπε να του ανατεθούν ποτέ, την ανάγκη επιστροφής στη χαμένη παιδική αθωότητα, τη γεροντική μοναξιά και απομόνωση, αλλά και τη μάταια προσπάθεια ενός ανθρώπου να ερμηνεύσει τον κόσμο με μιαν άλλη οπτική προκειμένου να ξεπεράσει το κενό που νιώθει, για να καταλήξει και πάλι, στον κυκεώνα της πραγματικότητας (να δω πως θα καταφέρει να γράψει μεγαλύτερη μαλακία από αυτή για να με ξεπεράσει τώρα).
    Σίγουρα η ταινία δεν είναι παρά ένα παραμύθι που δεν μπορεί να κριθεί με ρεαλιστικούς όρους, μιας και έτσι θα παραβίαζε τη λογική και την ιδεολογία μας, αλλά αξίζει να τη δει κανείς απλώς και μόνο για να προσπαθήσει να δει μέσα από τα λάθη και τα παράδοξα, να δει τον αγώνα ενός ανθρώπου να ανακαλύψει ακόμα και την πιο ακατάλληλη στιγμή, το λόγο της ύπαρξής του και τελικά να τον βρίσκει, μιας και αυτός δεν είναι άλλος από,,την αντίληψη της αδυναμίας του να καταλάβει το λόγο της ύπαρξής του. Παράλληλα (σίγουρα σε λάθος σκηνικό από πολλές απόψεις), βλέπουμε μια σειρά γερόντων να σταματούν για λίγο την αδιάκοπη κατά τ άλλα τελετουργία της ζωής τους, και να κάνουν σαν παιδιά, βγάζοντας απωθημένα και φιλοδοξίες από άλλο τόπο και χρόνο.
    Συνοπτικά λοιπόν, προκειμένου να μη σιχαθεί κανείς την ταινία, πρέπει να τη δει μη λαμβάνοντας υπ όψη το Βατικανό και το υπόλοιπο περιτύλιγμα, αλλά να κοιτάξει τους χαρακτήρες με μια λιγότερο αυστηρή και περισσότερο συμβολική ματιά. Σίγουρα οι περισσότεροι θα διαφωνήσουν με αυτή την κριτική και θα μείνουν στην αδικαιολόγητη αγιοποίηση ανθρώπων και θεσμών που δεν το αξίζουν, παρόλα αυτά κάποιοι θα καταλάβουν, (ή θα ελπίσουν αν μη τι άλλο) ότι το νόημα της ταινίας βρισκόταν αλλού.

    Ο θεούσος φανατικός αντίπαλος του κωλο-άθεου Φώτη Ηλιόπουλου,
    Φίλιππος Αμολοχίτης.

    ΥΓ. Το χειρότερο είναι ότι με το δούλεμα που θα φάω απορώ γιατί μπήκα στον κόπο να διαφωνήσω εξαρχής

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s